De teama unei crize energetice care ar crea dificultăţi economice, Guvernul Spaniei a decis să proiecteze de pe acum un viitor în care autovehiculele se deplasează mai încet, străzile sunt mai slab
iluminate, iar angajaţii din sectorul public trebuie să se obişnuiască să le fie cam frig (iarna) sau cald (vara) în timpul programului de lucru. Guvernul lui José Luis Rodríguez Zapatero a aprobat, ieri, un controversat pachet de măsuri pentru conservarea energiei care impune noi limite de vizeză pe anumite porţiuni de autostradă. Ceea ce va schimba dramatic vieţile spaniolilor este faptul că, în apropierea marilor oraşe, vehiculele nu vor putea circula cu mai mult de 80 km/oră, iar în interiorul localităţilor şoferii nu vor avea voie să treacă de 40 km/oră.
Deşi măsura poate avea efecte benefice şi pentru sporirea siguranţei rutiere, ea a fost decisă pentru a reduce consumul de combustibil şi a proteja mediul prin reducerea emisiilor poluante. Cabinetul de la Madrid nu a cutezat să coboare limitele de viteză de la 100 la 80 km/oră pe drumuri întregi, cum se întâmplă pe numeroase autostrăzi din Japonia, de pildă. Dar măsura nu este bine văzută de şoferi, majoritate acestora fiind de părere că traficul se va îngreuna şi că toată lumea va sta cu mâna pe claxon, consideră un şofer iritat de hotărârea Guvernului, citat de ziarul The Independent.
Nouă strategie de dezvoltare a transportului
în comun
Deşi îi va forţa să circule mai lent cu propriile autovehicule
, Guvernul le promite spaniolilor un sistem de transport în comun extins şi mai confortabil. Cursele autobuzelor vor începe mai devreme dimineaţa, inclusiv la sfârşit de săptămână, iar metroul va circula mai mult timp noaptea. În paralel, spaniolii vor fi încurajaţi să folosească mai mult bicicletele, asemenea popoarelor scandinave. În ceea ce priveşte vehiculele guvernamentale, o cincime din consumul acestora va trebui să fie acoperit de biocombustibili.
Şi pentru uzul instituţiilor din subordine, dar şi pentru companii private, Guvernul va sponsoriza un proiect pentru introducerea în circulaţie a unui milion de maşini cu motoare electrice sau hibride pe drumurile Spaniei, până în 2014. Nevoia de raţionalizare a consumului de combustibili derivaţi din petrol este uriaşă în Spania, ţară care importă 84 la sută din necesarul său energetic. Procentajul este cel mai mare din cele 27 de state ale UE, iar Zapatero şi-a propus reducerea acestei dependenţe energetice cu măcar zece la sută pentru următorii ani. Din pricina importurilor energetice şi a creşterii preţului la petrol, deficitul comercial al ţării a crescut cu 13 la sută (respectiv 17 miliarde euro) numai în ultimul an.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu